BMW M5 E39 (1)
 
 
Op deze pagina vindt u het verslag van de aanpassingen die gedaan worden om deze BMW M5 E39 geschikt te maken voor een rondje circuit. Naast enkele specifieke race onderdelen, wordt gebruik gemaakt van alle productlijnen die RS Trade in het programma heeft:
 
- EBC Brakes remblokken en remschijven
- Supersprint sportuitlaten
- Denso Iridium Power bougies
- Pipercross luchtfilters
- HiSpec remmen conversie kits
- Spax instelbare schokbrekers
- Cobra race veren 
Boven in in originele staat, afgezien van de 19 inch wielen, onder voorzien van 10 x 18 inch exemplaren van Team Dynamics.
 
Als eerste is er zoveel mogelijk uit het interieur verwijderd: stoelen, hoedenplank, kofferbakbekleding, navigatiecomputer, binnenverlichting, enz. enz. Maar ook de airco-pomp en het ABS systeem moesten eraan geloven. En het zware uitlaatsysteem met 4 einddempers wordt vervangen door een lichtgewicht versie van Supersprint (klik hier voor meer info). Levert ook nog ruim 30 pk op ...

HiSpec 8-zuiger remtang met 4 EBC Yellowstuff remblokken en 380 x 32 mm remschijf. De wielbouten zijn vervangen door tapeinden.

In hoogte en demping instelbaar Spax onderstel met camberplaten en Cobra race veren.
Het standaard 0 graden camber is nu 3 graden negatief geworden.
Powerflex race kwaliteit rubbers in de draagarmen. Zowel fuseestuk als draagarmen zijn van aluminium; niet slecht van BMW !
Wel slecht van BMW: de spruitstukken. Geen goede flow en te kleine diameter. Vandaar dat het Supersprint uitlaatsysteem 30 pk oplevert ! 
Binnendiameterverloop origineel uitlaatsysteem per cilinderbank: 4x 35 mm > 2 x 35 mm > 1x 58 mm
              ,,                     Supersprint        ,,             ,,           ,,         : 4 x 42 mm > 1 x 68 mm
Zo ziet het er onder de kap uit in originele toestand. Hier gaat niet veel veranderen, maar het ABS gaat weg en de luchtfilterhuizen worden vervangen door Pipercross Venoms. Kijk hier voor meer info.

De ECU is onder handen genomen door Power Plus Engineering, de software specialist uit Brussel. De aanpassingen:

- motormanagement software geoptimaliseerd (+ 15 tot 30 pk)
- topsnelheidbegrenzer eruit
- maximaal toerental naar 7.500 rpm
 
Uitgeprogrammeerd zijn:
 
- 2e lambda sondes (vanwege verwijderen katalysatoren)
- luchtmassameters (motor draait nu Alpha N)
- DSC / ASC enz.  
Het originele dubbel massa vliegwiel is vervangen door een veel lichter exemplaar van aluminium. Hierdoor ontstaat een betere gaspedaalrespons en een grotere trekkracht in met name de lagere versnellingen. Links onder: origineel vliegwiel met drukgroep en koppelingsplaat. Rechts onder: het aluminium vliegwiel gemonteerd. 
De volledig aluminium achteras is opgehangen aan 4 rubber blokken. Deze worden voor vervangen door massieve "paddestoel bussen". Maar eerst moeten de oude eruit; vandaar deze mooie zelfgemaakte "push and pully" constructie.
Na een avond krullen achter de draaibank (door pa), zijn de 8 paddestoelen klaar en kan de achteras er weer onder gezet worden. Eerst wordt het aangepaste (door RS Motorsport) sperdifferentieel gemonteerd. Hiervan is de overbrenging korter gemaakt: van 3,15 naar 3,64. In combinatie met het lichte vliegwiel zal de V8 sneller in toeren stijgen tijdens accelereren. De theoretische topsnelheid neemt hierdoor overigens wel af: van 322 naar 278 km/h. Zullen we op het circuit vast niet halen ...   
De achteras met paddestoelen weer op z'n plek.
De spruitstukken zijn gemonteerd.
Supersprint heeft deze 4 in 1 constructie ontworpen en er meteen maar patent op aangevraagd.
Origineel staat een M5 op 8 x 18" wielen aan de voorzijde en 9,5 x 18" aan de achterzijde. Om rondom deze 10 x 18" wielen te kunnen monteren, moet het scherm aan de voorzijde een stukje uitgerold worden. Ook zijn er 15 mm SCC spacers (Efka Import) gemonteerd.
Voordeel aan deze Team Dynamics wielen (GKB import) is de grote binnendiameter, waardoor er een groter remsysteem (380 mm) in past dan in de meeste 18 inch wielen.
Met een Dunlop 265 / 660 / 18 slick hoeft het scherm nauwelijks uitgerold te worden.
Klik hier voor het vervolg van de opbouw.