Informatie Supersprint metaalkatalysatoren
 
 
 
 

Metaalkatalysator

Na het uitlaatspruitstuk komt in een moderne atmosferische of turbomotor de katalysator; deze reinigt de uitlaatgassen. Vlak na (en soms ook vlak voor) de katalysator zijn Lamba-sondes gemonteerd, deze meten de Lambda-verhouding (gassamenstelling) zodat het motormanagement de mengselverhouding kan aanpassen door het bijregelen van de brandstofinjectie.

Het type katalysator dat door autofabrikanten wordt gebruikt is een compromis. Er moet rekening gehouden worden met doorlaat (vermogensverlies), reinigingskwaliteit en vanzelfsprekend: de prijs. Supersprint maakt gebruik van metaalkatalysatoren (100 cpi). Deze zijn doorgaans duurder dan de originele katalysatoren, maar hebben een veel betere doorlaat en een uitstekende reinigingskwaliteit. Aangezien de uitlaatgassen hier beter doorheen stromen (minder tegendruk), kan de motor meer vermogen leveren.
 
Vanzelfsprekend zou dit nog beter gaan als de katalysator helemaal verwijderd zou worden. Dit is in Nederland niet toegestaan op de openbare weg, maar voor circuittoepassingen heeft Supersprint ook de zogenaamde kat-vervangers in het programma.
 
 
 
 Seat Leon TFSi 
 
 
Supersprint sportuitlaten >>