Informatie Supersprint spruitstukken
   



Spruitstuk

Om een motor beter te laten presteren, kunnen er diverse onderdelen aangepast worden. Te beginnen bij het luchtfilter, eventueel i.c.m. een ander inlaatspruitstuk. In de motor kunnen er speciale drijfstangen, zuigers en nokkenassen toegepast worden. Om de verbranding sneller op gang te brengen kunnen er high performance bougies gemonteerd worden. De verbrande gassen moeten snel de motor uit, hiervoor is het uitlaatspruitstuk van groot belang. Tot slot moeten alle aanpassingen goed aangestuurd worden, dus zal het motormanagement hierop afgestemd moeten worden.


Zo ver hoeft u echter niet te gaan. Ook met alleen een speciaal luchtfilter, bougies en uitlaatsysteem kunt u tot 20% meer vermogen behalen. Het beste resultaat bij een atmosferische motor wordt bereikt door het toepassen van een "spaghetti" uitlaatspruitstuk, hiervan is de flow beter dan het gegoten originele fabrieksspruitstuk. Hierbij is van een 4 cilinder motor de lengte van de uitlaatpijp van de 1e en 4e en de 2e en 3e cilinder even lang. Het zogenaamde “shockwave effect” zorgt ervoor dat door de verbrandingsslag in de ene cilinder er een onderdruk ontstaat bij de uitlaat van de cilinder die net aan het vullen is. Hierdoor wordt een betere vullingsgraad van de cilinder bereikt.
 
 
Supersprint heeft altijd de intentie om meer vermogen uit een motor te halen. Daarvoor hebben zij veel verschillende typen spruitstukken in het programma. Allemaal met de hand vervaardigd uit hoge kwaliteit roestvast staal. Bij sommige (turbo)uitlaatspruitstukken is er voor het hoogwaardige AISI 310S staal gekozen; vanwege de hoge toelaatbare temperaturen. Voor serieuze vermogensstijgingen zijn er de "oversize" uitlaatsystemen, waarbij uitlaatpijp gebruikt wordt met een diameter tot 80 mm.
 
  
 
 
 
  
 
                         BMW M3 E36                              VW Golf IV 1.8T                                    BMW M5 E60